Link Link Best!!!!

Tuesday, May 4, 2010

Tercari-cari..........

Selepas dah masuk bulan ketiga aku menganggur nih......rasa best je hidup nih...tinggal lagi yang tak best bila memikirkan benda benda yang tak best tapi tetap kena fikir jugak.....tapi keseluruhannya...hidup aku masih pada takat Ok jer...takder sesuatu yang WOW!!! datang lagi setakat nih...hihih

Minggu lepas aku gi bekas ofis.....bila dah pergi.....terpaksa la jadi hepi giler...jumpa kawan kawan....jumpa kawan kawan jelah...orang lain tak dapat jumpa pun....dan aku sendiri tak buat appoinment lain lagi bila lak nak gi sana semula...

Sebab aku dah rasa tak best....sekutu sekutu kata ni peluang aku...grab dis opotuniti...sebab peluang lain payah nak dapat sekarang nih..tapi aku rasa..entahlah...kenapa???? peluang apa sebenarnya???? kesian??? patut ke aku dikasihani???? dari mula sekutu bagitau pasal hal ni...sampai la masa aku tulis artikel nih...aku masih fikir lagi...tapi yelah...fikir saje tanpa tindakan takde bagi kesan apa pun....

Sarkastik....perkataan ni mula mula aku tak tau apa maknanya...lepas aku terdengar kat dalam tv dan mencari kat kamus..maka aku temui maksud perkataan ini..maksudnya; bersifat menyindir (dgn kata yg tajam, pedas) yg boleh menyakitkan hati seseorang: kata-katanya yg sangat ~ itu menyebabkan kami terpaksa berfikir panjang. (kamus dewan edisi empat)


Ok..aku suka fakta....dan aku suka bercakap dengan fakta yang secukupnya....kecuali masa aku sedang bergurau senda atau kutuk kutuk orang.....tu pun aku kutuk orang dengan fakta yang sesuai....aku tak suka ayat aku kosong...takde makna dan tak berguna...kena ada maksud sama ada secara tersirat atau tersurat...


So, bila dicerminkan pada aku...maknanya aku sebolehnya takkan cakap kalau sesuatu tu tak betul...aku tak suka buat cerita...tak kiralah untuk kepentingan diri sendiri atau kepentingan orang lain.....sebab..dari aku buat cerita..baik aku menipu terus...tu pun kena ada fakta jugak...menipu tanpa fakta...samalah macam ko tikam diri sendiri guna gunting rumput tuh...


Aku jugak akan terima bila orang cakap sesuatu yang betul pada aku...faktanya aku ada buat salah....okay...aku mengaku aku buat salah....walaupun salah yang aku buat tuh....tak boleh menyebabkan orang lain dimarah oleh pengguna akhir...sedangkan dalam waktu yang sama....ada sepuluh benda yang bagus aku dah buat...yang kalau aku tak buat....semua orang boleh kena marah dengan dengan tenangnya...tapi...bila dah buat salah...yang salah itulah orang akan ingat...maksud aku oleh orang orang kebanyakan macam kita semua nih...

Sarkastik.....aku takde niat pun nak menyindir sesiapa....sebab lebih best bagi aku kalau dapat kata depan muka...aku suka bila dapat meluahkan sesuatu yang betul...dan bagi golongan yang terpelajar dan cerdik serta menduduki tempat yang dihormati oleh orang lain...sindiran adalah sesuatu yang normal...sindiran akan mengajar kita secara halus apa yang salah...dalam dunia ini..orang orang yang berani menyindir..akan dihormati..dan dalam masa sama akan dikeji...maka sebab itu...sindiran itu mestilah diumpamakan dengan kritikan yang membina..jangan menyindir sekadar menyindir...jangan menegur hanya kerana aku tak suka kau...kau tak suka aku...sindiran dan teguran boleh la dikatakn satu subjek yang sama...digunakan untuk menegur sesuatu yang salah....

Nak bukti???baca sahaja tulisan S.H Al-Attas....sindiran dia penuh ilmu...aku banyak belajar dari penulis ini...walaupun dalam masa sama..aku tahu dia tak disukai oleh ramai yang mengaku cemerlang, terbilang, gemilang...golongan yang mengaku maju....tetapi sebenarnya jumud...

Salah aku...kerana mengikut kata hati...tapi dalam masa sama...aku juga mengikat perjanjian..aku akan berundur jika masih ada lagi salah yang aku buat...maka, bila dah terpampang depan mata...aku buat salah...maka, hidupla sebagai manusia yang bernaruah...

Bercakap benar, kurangkan menipu, hidup dengan penuh integriti, fahami isi hati orang lain, jangan suka jadi kaki ampu..depan bos buat rajin giler...bos takde, layan you tube.....buat kerja sendiri, jangan menyibuk dengan kerja orang selagi orang tak mintak tolong, sayangi diri sendiri, jangan tamak, cubalah berkawan dengan semua orang, jangan perasan diri tu best, hormat menghormati, fahami keadaan orang sebelum nak marah marah,banyak lagi tapi malas nak tulis...lagipun pembaca aku bukan ramai pun...errmmm..

Aku tak tau apa jadi dengan keadaan yang dikatakan sarkastik tuh....adakah dah berubah, atau sama jek...tapi aku amat berharap supaya berubah..sebab ada tujuannya aku ber sikap begitu...biarlah aku tak dapat keadilan yang sepatutnya pada anggapan aku....tapi yang penting...kawan kawan aku akan rasa lebih tenang dan senang hati mencurahkan bakti demi membayar bil tiap tiap bulan...

dah la...cukup dulu dengan sarkastika aku nih...nanti makin ramai folower lak aku....bukan best sangat pun aku nih...elok2 ada 51% yang suka kat aku...bila artikel ni orang ramai baca..terus surut jadi 14%...tak nak aku...

tetiba aku teringat kartun badang makan muntah jin...salah satu dialognyer..." bukang ada nama pung ikang nih!!!!!"..hahah

CAU!!!!!

2 comments:

  1. ko ni dok umah dh jadi a.samad said nih.bagus2..aku suke org suke membace.we are what we red bebeh.
    *merujuk pd frasa 'kesian' tu. tu xbape tepat kot.ko pegi bukan disuruh, kemudan ko disuruh kembali..ok wat?

    ReplyDelete
  2. Aku membaca dah lama dah.....sebelum menganggur lagi aku suka membaca....sebab aku memang suka membaca dari duluuuuuu lagi lagi...hehehe....hmmm...tak ok...

    ReplyDelete